Saturday, 7 January 2012

Asslamualaikum.....

yes today is batter than yesterday...
hope tomorrow is batter than today ya....

citer apa ya ain nak kongsi....???

mungkin hari ni ain nak kongsi pengalaman ain berniaga masa
kanak-kanak dulu...
citer ni masa ain darja 3 la rasanya....

Dulu arwah nenek ada kebung buah tau...
so bila musim buah... mesti ada musim petai...
so banyak buah rambutan & petai yang dihatar ke rumah ain...
Keluarga ain bukan orang senang la...
biasa je ... ayah ain kerja tukang rumah... mak pula buat kuih...

Bila buah rambutan banyak... petai banyak...
kami ikat segugus rambutan tu sama banyak... macam tu juga petai tau....
bila semua siap...
ain dengan adik ain tak silap... dah lupa la kadang-kadang dengan kawan...
masukkan petai dalam raga basikal ain yang warna biru...
basikal tu akak ain punya tapi dah diwariskan kepada ain...hihihi...

so ... kayuh basikal seluruh kampung Sokor nak jual petai tu....
pergi setiap rumah kat kampung....
setiap rumah ain cakap..."Makcik nak petai seringgit jer..."
sewaktu tu almost la kat kampung tu beli petai tu...
hehehehe... petai nenek ain tu great A+ tau... memang elok...

bila dah habis jual ain balik rumah la...
macam tu la kerja ain masa kanak-kanak dulu....

Masa sekolah rendah ain tak jual petai tau....
Ain jual kuih mak ....
ada juga jual kerepek... ala kerepek ubi pedas tu...
mak ain buat.... kat sebelah rumah ada mak tanam sikit ubi kayu...
bila ubi tu dah berisi... mak buat kerepek la...

ummm... ain jual kat sekolah rendah 30 sen satu peket kecik tu....
ain bawak banyak tau ... dalam bag sekolah ain...
tapi ain dapat duit sikit jer....
kawan-kawan yang beli tu ada yang tak bayar...
ish..... ain kena tipu...
bila balik rumah mak marah.....

tapi ain tak putus asa.... ain tolong mak jual kuih kat sekolah....
ain jual kuih sardin ... tu kuih yang paling laris... lepas tu kuih chakuih...
ain masuk dalam plastik....
ain bawak sebab kawan ain yang pesan ...
ye la masa sekolah ain jarang beli kuih kat sekolah ...
ain selalu bawa kuih mak....
jadi kawan-kawan satu kelas dah tau mak ain ni jual kuih....
bila ain jual kuih ain dah tak kena tipu....
kawan-kawan ain bayar la...
ain ni bukan budak pintar pun duduk kelas no 4 ...
langsung tak pandai....

nak tau ain jual kuih sampai ain sekolah menengah....
hehehehe.... tak sangka la... ain boleh jual kuih tu....

Dulu mak selalu cakap nak beli baju kena beli dengan duit sediri...
wah... susahnya... tapi mak ada jugak beli... tapi ain kena simpan duit la....
masa ain darjah 3 ain bangun pagi tolong mak gulakan donat dan hantar kuih kat kedai depan rumah ain...
kerja tu ain buat sampai darjah 6...
ain dapat upah dalam 2 atau 5 ringgit seminggu... ok la kan....
sampai tingkatan 1 ain dah ambil alih kerja abang ain bahagian goreng kuih...
nak tau adik beradik ain start dari abang long aka abang Mie sampai adik nadia...
9 orang semuanya tolong mak buat kuih....
semua diturunkan kepada adik-adik sampai la yang bongsu....
ok back my story....

ain tolong mak goreng kuih sampai ain masuk UITM machang kelantan....
masa ain exam SPM ain tak tinggal langsung pun...
habis buku teks sejarah ... sains ain kena minyak goreng kuih....
setiap minggu ain dapat la upah 10 ringgit... tu dah kira boleh beli sehelai baju T-shirt kat pasar pagi...
kelakar pulak rasanya.... tapi semua tu bebaloi berkat tolong mak ...
ain dapat 5A dalam SPM....
Lawak sangat mana tidaknya...
setiap kali exam dari tingkatan 1 sampai tingkatan 5 ain tak pernah dapat A pun ....
so..... suprise la bila dapat 5A tau.... masa PMR pun A tak da B pun ada sebijik je...
tu semua berkat ain tolong mak dan bukan sebab ain ni pandai... tak pandai pun...
rezeki Allah.... kalau DIA kata ada maka ada la....

bila ain sambung Ijazah kat Shah Alam ain dah tak tolong mak...
sebab jauh...
Masa di UITM machang dulu boleh tolong mak sebab setiap minggu balik...

dah hampir tiga tahun ain tak tolong mak...semua tu berlalu... ain dah tak tolong mak buat kuih dah...
sekarang adik bongsu ain tolong mak pula....
ain tolong mak jual mee sup pula....
ain tak sampai hati tengok mak kerja berat,,,,
mak dah tua.... dah tak larat nak berdiri lama-lama....
kaki dia dah cepat sakit....
tak pe selagi anak no 7 dia ada ... ain akan bantu dia.....
agaknyer ain ni dah warisi sikap mak yang suka berniaga kot....
dulu ain selalu cakap dekat kawan ain tak suka berniaga...tapi tanpa ain sedar...
ain dah mula berniaga masa umur 9 tahun... sampai la umur 24 tahun....

dah penat menaip ni..... t ain sambung lagi....
citer yang boleh dikongsi... ya.....

Hope my life is always in the right path ....

wassalam....

No comments: